# Millega tuleks arvestada liha asendamisel taimsete toitudega?

Paljud inimesed muudavad oma toitumisharjumusi selleks, et süüa tervislikumalt ja/või olla keskkonnasõbralikum. Üha populaarsemaks on muutunud vähesem liha tarbimine ja täistaimetoitlus. Kui mõtlete taimsele dieedile üleminekule, siis siin on kuus asja, mida peaksite kindlasti teadma taimse toidu kohta.

# 1. Mida tähendab "taimetoit"?

Taimetoit on toode, mis koosneb taimedest saadud koostisosadest, mille hulka kuuluvad köögiviljad, puuviljad, täisteratooted, pähklid, seemned või kaunviljad.

Lõpptoode peab olema alternatiiv loomsetele saadustele. Selle määratluse järgi võib taimsetest allikatest valmistatud juustu nimetada taimseks, kuid jahu või leiba mitte. Kui lõpptoode asendab loomset saadust ainult osaliselt, tuleks see märgistada seguna.

# 2. Taimetoit ei ole ainult veganitele ja taimetoitlastele

Mõisteid vegan ja taimetoitlane on juba ammu kasutatud vaheldumisi. Taimse dieedi järgimine ei tähenda tingimata, et olete vegan või taimetoitlane. See tähendab, et otsustate teadlikult süüa rohkem taimedest, kuid võite siiski süüa liha, kala, mune või muid loomseid tooteid.

Tegelikult ei ole taimse toidu tootjad suunatud veganitele ja taimetoitlastele, kuna neid on vaid väike protsent elanikkonnast. Nende peamised sihtmärgid on lihasööjad ja paindlikud inimesed - inimesed, kes söövad peamiselt taimseid toite, kuid söövad siiski ka liha.

# 3. Taimetoit ei pruugi olla tervislik

Tavaliselt seostatakse suurema osa taimset toitu sisaldavad dieedid automaatselt tervisliku toiduga. Kuid see ei pruugi alati nii olla.

Taimne dieet on tervislik, kui see koosneb peamiselt tervetest toitudest, nagu köögiviljad, puuviljad, kaunviljad ja pähklid. Selline toitumine on näidanud krooniliste haiguste, nagu südamehaigused, diabeet ja vähk, riski vähendamist.

Toitumisspetsialistid on jätkuvalt mures tugevalt töödeldud lihaasendajate pärast, mis sisaldavad suures koguses küllastunud rasvu ja naatriumi. Need koostisosad - säilitusained, lõhna- ja maitseained ning täiteained - parandavad maitset, säilivusaega ja tekstuuri.

Kuigi neid peetakse loomulikeks, pole need tervisliku toitumise jaoks vajalikud. Nad võivad olla keskkonnasõbralikud, kuid mitte tervislikud, eriti suurtes kogustes.

# 4. Taimetoit muudab meie toitumisviisi

Taimetoit ei kao niipea. Tegelikult näeme praegu taimsete toodete globaalset kasvu.

See, mis algas sojapiimast 1990. aastatel ja jätkus mandlipiimaga 2000. aastatel ja burgeritel 2010. aastatel, on laienenud erinevat tüüpi taimsetele toodetele: sealiha, kana, jogurt, jäätis, mereannid, kala, munad , juust, vorst ja palju muud.

# 5. Taimetoit on sama hea kui selle koostisosad

Paljudele tarbijatele jääb märkamata see, kuidas neid tooteid valmistatakse. Loomsete toiduainete asendamine pole lihtne ülesanne, pigem vastupidi, see on väga keeruline.

Taimsete toiduainete uurimine ja väljatöötamine võtab aastaid. Ja see on olnud võimalik ainult olemasolevate koostisosade, nagu taimsed valgud, õlid, lõhna- ja maitseained ning sideained, tõttu. Mida paremad nad on, seda parem on lõpptoode. Mitte ainult tekstuuri, välimuse, maitse ja suhu, vaid ka tervislikkuse mõttes.

Järgmine taimepõhiste toodete laine on tõenäoliselt tervislikum, kuna saadaval on paremad koostisosad ja protsessid (näiteks 3D-printimine).

# 6. Taimetoit on planeedile kasulik, kuid tasub olla ettevaatlik

Üks peamisi põhjuseid, miks tarbijad taimsele dieedile üle lähevad, on jätkusuutlikkus ja keskkonnaprobleemid. Taimse toiduga söömine vähendab kliimamuutuste mõjusid, säästab vett ja vähendab põllumajandusmaa kasutamist.

Tuleb siiski meeles pidada, et paljud taimsed kaubamärgid on osa suuremast tegevusest. Konkreetne kaubamärk võib olla jätkusuutlik ja keskkonnasõbralik, kuid ettevõte, mis seda omab, ei pruugi olla.

On oluline, et toiduettevõtted oleksid läbipaistvad. Tarbijatel on õigus teada, kust ostetud tooted pärinevad ja kuidas neid valmistatakse, et nad saaksid teha teadlikke otsuseid ning panna ettevõtted ja kaubamärgid vastutusele.